مقالات

پسته برای عروس هلندی

پسته اجیل مورد علاقه عروس هلندی

عروس هلندی پرنده‌ای جذاب و پرطرفدار می‌باشد که به صورت خانگی قابل نگهداری است. این پرنده توانایی حرف زدن و سوت کردن دارد و بسیار زیرک است. عروس هلندی از غذاهای سالم و طبیعی مانند پسته و سایر آجیل‌ها تغذیه می‌کند. پسته سرشار از مواد مغذی مختلف است پرنده با مصرف آن انرژی و ویتامین‌های مختلف بدن خود را کسب می‌کند. مصرف مغز پسته خواص بالایی برای عروس هلندی دارد و سبب تقویت قلب، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و استخوان‌های او می‌شود. در این مقاله با عروس هلندی و خواص پسته برای سلامتی این پرنده آشنا خواهید شد.

عروس هلندی را بیشتر بشناسید

عروس هلندی پرنده‌ای بسیار زیبا می‌باشد که از خانواده‌‌ی طوطی سانان است. این پرنده پس از مرغ عشق دومین پرنده‌ی پرطرفدار در بین مردم دنیا به شمار می‌رود. عروس هلندی بسیار باهوش و تیز بوده و با انسان رابطه خوبی را برقرار می‌کند و همین موضوع سبب شده که به صورت خانگی قابل نگهداری ‌باشد. این پرنده‌ها به خوبی سوت می‌زنند و توان انجام فعالیت‌هایی مانند بازی با اشیاء و اسباب بازی را دارند. برخی از آن‌هادر صورت یادگیری قادر به گفتن کلمات متفاوت هستند.

 نسل عروس هلندی مربوط به کشور استرالیا بوده اما امروزه نژاد‌های مختلف آن در سراسر دنیا و کشور ما وجود دارند. ساختار بدنی عروس هلندی مانند دیگر پرندگان می‌باشد به طوری که  از مغز، نای، روده‌ها، کلیه، ستون فقرات، کبد، کیسه صفرا و قلب تشکیل شده است. پر‌های آن بسیار جذاب هستند. این پرنده برای تقویت اعضای بدن خود به انرژی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد. مغز پسته سرشار از چربی، پروتئین و مواد مغذی خاصی می‌باشد که برای اندام عروس هلندی لازم هستند.

آیا عروس هلندی پسته می‌خورد؟

پسته یکی از مغذی‌ترین آجیل‌ها می‌باشد که برای بدن عروس هلندی لازم است. غذای اصلی پرنده موادی مانند پسته، بادام زمینی، نخود فرنگی، هویج رنده شده، سیب، گلابی، تخم مرغ وسینه‌ی مرغ است. عروس هلندی قادر است بسیاری از غذا‌های مورد علاقه‌ی انسان را بخورد. پرنده در هر وعده‌ی غذایی حدود ۵ تا ۱۰ گرم به پسته و سایر دانه‌ها نیاز دارد که به صورت تنهایی و یا مخلوط استفاده می‌کند.

غذای دوره‌های مختلف زندگی عروس هلندی متفاوت است برای مثال قبل از ۳ ماهگی نباید به این پرنده پسته بدهید؛ چون دستگاه گوارش آن قادر به هضم آجیل نیست. زمان مصرف پسته از شروع دوره‌ی سه ماهگی تا بلوغ می‌باشد البته در دوره‌های تخم گذاری و بزرگسالی نیزپسته برای این پرنده مناسب است. مقدار مصرف پسته توسط عروس هلندی باید متعادل باشد چون در غیر این صورت ممکن است باعث بیمار شدن آن شود.

خواص پسته برای عروس هلندی

پسته دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است؛ به این علت مصرف آن خواص بالایی را برای سلامتی عروس هلندی ایجاد می‌کند. این آجیل سرشار از ویتامین‌های B, D, E C,A,  است. ویتامین B موجود در پسته شامل گروه زیادی از ویتامین‌ها مانند B1  الی B12می‌باشد. این آجیل دارای پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های زیادی است. طبق آزمایش‌ها مواد معدنی از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، سلنیم، آهن و روی در پسته بیشتر وجود دارند. پسته حاوی انرژی و چربی‌های اشباع نشده می‌باشد. مقدار هر کدام از مواد مغذی در این آجیل متفاوت است. ما خرید پسته اکبری را به شما پیشنهاد میکنیم که از پسته های خوش طعمی است که همه این ویژگی های گفته شده را داراست. 

ارزش غذایی پسته

مصرف پسته با داشتن مواد مختلف برای ستون فقرات و استخوان‌ها، قلب، مغز، افزایش انرژی و دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی عروس هلندی مفید است و خواص بالایی دارد.

  • ستون فقرات و استخوان‌ها: پسته دارای کلسیم و منیزیم بالایی می‌باشد این مواد استخوان‌ها و ستون فقرات عروس هلندی را تقویت می‌کنند. همچنین سبب افزایش استحکام آن‌ها می‌شوند. کلسیم بال‌های پرنده را نیز تقویت کرده و در پرواز بهتر آن کمک می‌کند.
  • قلب عروس هلندی: پسته دارای چربی‌های غیر اشباع می‌باشد که برای سلامتی و عملکرد قلب پرنده ضروری می‌باشد. این آجیل آهن بالایی دارد و به واسطه‌ی آن سبب جریان بهتر خون در رگ‌های قلبی می‌شود.
  • مغز: عروس هلندی بهره‌ی هوشی بالایی دارد و مغز آن قوی می‌باشد. فسفر موجود در پسته سبب بهبود عملکرد مغز آن می‌شود همچنین آهن و مس پسته در تقویت مغز پرنده مؤثر هستند. آهن سبب گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر در مغز می‌شود.
  • افزایش انرژی: هر ۱۰۰ گرم پسته‌ی بو داده حدود ۵۶۴ کالری انرژی دارد. چربی‌های موجود در این آجیل انرژی زیادی را ایجاد می‌کنند. استفاده‌ی پسته با هدف کسب انرژی برای عروس هلندی بسیار مناسب می‌باشد؛ چون این پرنده برای فعالیت‌های خود مانند پیدا کردن غذا و ورزش به انرژی نیاز دارد.
  • دستگاه گوارش: عروس هلندی دارای دستگاه گوارش کاملی می‌باشد که برای هضم غذا و دفع از آن استفاده می‌کند. پسته فیبر زیادی دارد این ماده در عمل هضم و تقویت روده‌ها تأثیر بالایی دارد. بنابر این مصرف آن برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش پرنده لازم می‌باشد.
  • تقویت سیستم ایمنی: پسته دارای ویتامین c بالایی می‌باشد که این ویتامین سبب تقویت سیستم ایمنی عروس هلندی می‌شود. تقویت این سیستم پرنده را از بیماری‌ها و استرس‌های گرمایی حفظ می‌کند.
  • افزایش بینایی: پسته دارای ویتامین A بالایی است که در افزایش بینایی و سلامتی چشمان عروس هلندی مؤثر می‌باشد.این ویتامین در بدن پرنده به بتاکاروتن تبدیل می‌شودکه در تقویت چشمان پرنده تأثیر بالایی دارد.

نکات استفاده از پسته برای عروس هلندی

عروس هلندی به غذاهای زیاد شور یا شیرین علاقه‌ای ندارد. در صورت امکان  پسته‌های خام و دارای نمک کمتر را باید به آن بدهید. همچنین بدن پرنده به املاح معدنی نیاز دارد بنابر این نباید همواره از پسته‌ی خام در تغذیه‌‌ی پرنده استفاده کنید. مغز پسته‌ها را بهتر است به صورت پودر شده به غذای پرنده اضافه کنید. پسته‌ها باید فاقد کپک، حشرات و هر گونه مواد شیمیایی باشند. برخی از این آجیل‌ها  دارای سم آفلاتوکسین هستند که باید از انواع سالم جداسازی شوند. اضافه وزن عروس هلندی برای قلب و کبد پرنده مضر است بنابر این مصرف پسته نباید سبب چاقی در پرنده شود.

مضرات پسته برای عروس هلندی

مصرف پسته برای عروس هلندی در کنار خواص بالا دارای یکسری مضرات می‌باشد. پروتئین و آهن پسته در بدن پرنده به سختی هضم می‌شوند؛ بنابراین ممکن است نوعی گرفتگی در روده‌های آن ایجاد کنند. این آجیل مدفوع عروس هلندی را سفت‌تر کرده و باعث ناراحتی بدون او می‌شود. پسته‌های شور نوعی تشنگی برای پرنده به وجود می‌آورندکه در سلامتی آن مضر است.

خواص پسته و ارزش غذایی ان

سخن پایانی

عروس هلندی پرنده‌ای از خانواده‌‌ی طوطی سانان است که از مواد مختلف برای تغذیه‌‌ی خود استفاده می‌کند. پسته دارای پروتئین‌ها، چربی‌ها و مواد معدنی زیادی می‌باشد که مصرف آن برای سلامتی و تقویت اندام‌های پرنده نیاز است. مقدار مصرف پسته توسط پرنده باید در حد متعادل باشد در غیر این صورت برای سلامتی آن مضر است. برای خرید انواع پسته به خصوص پسته‌ی رفسنجان که طعم عالی و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد می‌توانید از طریق سایت پستشیال اقدام کنید. خرید پسته رفسنجان در حجم‌های بالا قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *