مقالات

تغییر اقلیم چگونه روی محصولات پسته اثر می‌گذارد؟

تغییر اقلیم چگونه روی محصولات پسته اثر میگذارد

یکی از محصولات اقتصادی در ایران و جهان پسته است. این آجیل کم کالری بوده و پروتئین بالایی دارد و دارای خاصیت زیادی است. در بخش‌هایی از ایران پسته را پرورش داده و به کشور‌های دیگری صادر می‌کنند. این محصول تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار گرفته و رشد آن محدود خواهد شد. در این مقاله از پستشیال قصد داریم در خصوص اثرات تغییر اقلیم روی پسته صحبت کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

شرایط اقلیمی مناسب برای کاشت پسته

پسته را باید در آب و هوای خشک که رطوبت کمی دارد، پرورش داد. درخت پسته در آب و هوای مرطوب رشد می‌کند، ولی محصولی نمی‌دهد. ‌ایده‌آل‌ترین شرایط آب و هوایی برای رشد آن خشک و گرم در تابستان و معتدل در زمستان است و این شرایط آب و هوایی کویری نه خیلی گرم و داغ است. در فصل زمستان این محصول تا دمای۲۰_ درجه سانتیگراد را تحمل کرده و در تابستان تا ۴۲ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند. اگر دمای هوا در تابستان برای زمانی طولانی بیش از ۴۲ درجه سانتیگراد شود، یا مغز پسته تشکیل نمی‌شود یا تعداد زیاد آن دهن بسته خواهند شد.

تغییر اقلیم چیست؟

تغییر اقلیم یا تغییرات آب و هوایی شامل هر گونه تغییر مشخص در وضعیت میانگین آب و هوا در یک منطقه خاص برای طولانی مدت است. کشاورزی بخشی زنده و تأثیرپذیر بوده و تغییرات اقلیمی در آن خود را به خوبی نشان می‌دهد. اقلیم باید مناسب کاشت گیاه باشد، در غیر این صورت محصول خوبی نخواهید داشت. تغییرات اقلیمی گاهی مثبت و گاهی منفی است. به طور مثال در منطقه کرمان کاشت پسته دچار مشکل شده است و خشکسالی، افزایش دمای تابستان و زمستان و… از عوامل مهم این مشکل هستند؛ بنابراین تغییرات اقلیمی از نظر رطوبت نسبی، دما، باد و… می‌تواند تأثیر زیادی روی پسته بگذارد.

تأثیر شرایط اقلیمی روی رشد پسته

پرورش پسته بسیار سخت بوده و برای این کار علاوه بر تخصص باید شرایط دیگری را نیز در نظر بگیرید. مهم‌ترین فاکتور برای رشد و پرورش این محصول شرایط اقلیمی و جغرافیایی است که نباید از آن غافل شوید. برای اینکه درخت پسته به بار بنشیند، باید شرایط خاصی را برای آن فراهم کنید. مهم‌ترین و موثرترین شرایط برای رشد پسته به شرح ذیل هستند:

رطوبت مناسب

 در فصل تابستان حداکثر رطوبتی که این گیاه باید داشته باشد، ۳۵ درصد است. رطوبت کمتر باعث رشد بهتر پسته شده و کیفیت آن را بالاتر می‌برد. در صورت بالا بودن رطوبت بیشتر از ۶۰ درصد در فصل بهار سبب اختلال در گرده افشانی خواهد شد. قبل از پرورش و کاشت این گیاه حتماً رطوبت منطقه را بررسی کرده و تصمیم بگیرید.

نیاز سرمایی درخت پسته

 درخت این گیاه تا دمای۲۰_ را به خوبی تحمل کرده، اما نکته مهم فراهم کردن نیاز سرمایی آن در فصل زمستان است. این درخت در فصل زمستان نیاز به ۶۰۰ الی۱۰۰۰ ساعت سرما داشته و باید آن را تأمین کرد. تأمین کردن این سرما باعث بیدار شدن درخت در فصل بهار می‌شود. برای محاسبه نیاز سرمایی دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد درنظر گرفته شده و کمتر از ۷ درجه سانتیگراد نیاز سرمایی آن را فراهم نخواهد کرد. برای اندازه‌گیری سرمای درخت در زمستان یک دماسنج دیجیتال نصب کنید.

تأثیر برف

 بارش برف در فصل زمستان به شرط شور نبودن خاک برای پسته فواید زیادی دارد. در صورت شور بودن خاک بارش برف نمک خاک را به سطح می‌آورد. نمک با تنه درخت تماس پیدا کرده و می‌تواند باعث خشک شدن آن شود.

تأثیر باد و باران

 باران زیاد در گرده افشانی بهاره اختلال ایجاد کرده و محصول خوبی نخواهید داشت. اگر در منطقه شما باران زیادی می‌بارد، به فکر کاشت این گیاه نباشید. باد‌های شن و طوفان‌های شدیدی که سرعت آن ۵۰ کیلومتر در ساعت است، نیز برای این محصول ضرر دارد. با وزش این باد‌های شدید میوه آن ریخته و در نهایت محصول کمی بر روی درخت باقی می‌ماند.

تأثیر بارش تگرگ

 تگرگ تأثیر منفی روی رشد محصول درختان داشته و پسته نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. اگر در منطقه شما سالی یک بار یا یک سال در میان تگرگ می‌آید، فکر کاشت پسته را از سر بیرون کنید.

تأثیر ارتفاع از سطح دریا

 برای کاشت پسته ارتفاع ۹۰۰ الی۱۸۰۰ متری از سطح دریا مناسب است. اما ناگفته نماند که در مناطق گنبد و سرخس کاشت پسته در ارتفاع ۴۰ الی۲۶۰ متری از سطح دریا انجام می‌شود.

سخن پایانی

در مطالب بالا شرایط اقلیمی و تأثیر آن روی پسته را بررسی کردیم. در چندین منطقه ایران میتوان کشت این محصول را انجام داد. آب و هوای لازم برای این درخت گرم و خشک است. قبل از اقدام به پرورش این گیاه حتماً به خوبی تحقیق کرده و آب و هوای منطقه را بررسی کنید. چنانچه آب و هوا مناسب نباشد، تأثیر بدی روی آن گذاشته و پسته رشد نمی‌کند. برای خرید پسته رفسنجان یا دیگر انواع پسته می‌توانید از طریق سایت پستشیال اقدام کنید. ما بهترین پسته‌ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *