مقالات

تاثیر مصرف پسته بر کیفیت خواب

تاثیر پسته بر کیفیت خواب

اگر شماهم از مشکلات خواب مثل ناتوانی در خواب، پریدن گاه و بی گاه از خواب یا دیدن خواب های ترسناک و یا غمگین رنج می برید به شما پیشنهاد میشود با خرید پسته به مشکلات خود پایان دهید. پسته به دلیل داشتن پتاسیم،فیبر، ملاتونین و… میتواند باعث افزایش کیفیت خواب شما شود.نکته بسیار مهمی که شما باید در هنگام مصرف پسته بدانید مقدار مصرف پسته است. اگر میزان پسته مصرفی شما بیشتر شود، نمی‌توانید مصرف آن را قطع کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا از فواید پسته برای خواب راحت مطلغ شوید.

خوردن پسته قبل از خواب

افراد زیادی هستند که از اختلال خواب یا بی خوابی رنج می‌برند. پسته به عنوان یکی از بهترین مغزیجات در بین آجیل بوده که به دلیل داشتن مواد پروتئینی مختلف، می‌تواند جهت درمان مشکلات کم خوابی، بی خوابی یا دیگر مسائل مربوط به خواب مورد استفاده قرار گیرد.

این مغز به دلیل داشتن طعمی بی نظیر جزو محبوب‌ترین مغزها در بین عموم مردم نیز شناخته می‌شود. یکی از بیشترین مدل پسته که بیشتر به گوشتان خورده است قطعا پسته اکبری است. پسته به دلیل داشتن فیبرهای مختلف، علاوه‌بر تنظیم خواب شما می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی نیز روی اشتهای شما داشته باشد. اما مهم است که چه زمان پسته را مصرف کنید تا روند خواب شما بهتر شود. برای آنکه کیفیت خواب شما بهتر شود، لازم است که پسته را قبل از خواب خود مصرف کنید تا بی کیفیتی خواب شما از بین برود.

جدول ارزش غذایی پسته

ارزش غذایی

مقدار

قند

2.17 گرم

آب

1.24 گرم

انرژی

159 کالری

چربی

12.8 گرم

کربوهیدرات

7.7 گرم

منگنز

0.34 میلی گرم

پروتئین

5.72 گرم

ویتامین B1

0.247 میلی گرم

ویتامین B6

0.482 میلی گرم

آهن

1.11 میلی گرم

منیزیم

34.3 میلی گرم

درمان بی خوابی بدون مصرف دارو

اگر شما نیز از بی خوابی رنج می‌برید و نمی‌خواهید از طریق داروهای شیمیایی به سراغ درمان آن بروید می‌توانید مقداری پسته مصرف کنید. پسته به دلیل داشتن فیبرهای مختلف و مقداری ملاتونین انتخابی عالی برای افرادی است که از بی خوابی خود رنج می‌برند. مغزیجات به خصوص پسته می‌توانند راهکاری بی خطر برای آن دسته از افرادی باشند که کیفیت خواب مناسبی نداشته و می‌خواهند کیفت خواب خود را بهبود ببخشند. برای آنکه تاثیر این مغز را مشاهده کنید، کافی است هر شب و قبل از خواب خود مقداری پسته خام میل کنید.

تاثیر ملاتونین بر خواب چیست؟

همان‌طور که در بالا گفتیم پسته از مواد مغذی مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها ملاتونین است. ملاتونین هورمونی در بدن بوده که اثر فراوانی در خوابیدن دارد. پسته نیز دارای مقداری ملاتونین بوده که کمک می‌کند تا شما سریع‌تر و با آرامش بیشتری به خواب بروید. البته توجه داشته باشید ملاتونین تنها در پسته نبوده بلکه در دیگر مغزها نیز یافت می‌شود؛ اما میزان موجود آن در پسته نسبت به دیگر مغزهای موجود در آجیل بیشتر است. با مصرف مداوم پسته و همراه با یک الگوی مناسب، شما می‌توانید خواب خود را بهبود داده و کیفیت آن را افزایش دهید.

آیا تفت دادن پسته باعث از بین رفتن ملاتونین آن می شود؟

پاسخ ما به شما یک کلمه است خیر! ممکن است فکرکنید تفت دادن یا برشته کردن پسته مواد مغذی آن مخصوصا ملاتونین را از بین میبرد در صورتی که این یک تصور اشتباه است.

تاثیر پسته برا آرامش در خواب

مواد مغذی موجود در پسته

مواد مختلفی در پسته وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به بهبود خواب شما کمک کنند. در زیر موادمغذی دیگری را برایتان آورده ایم.

  • پتاسیم

اگر میزان خواب شما در طول شبانه روز بسیار کم‌تر از حد نیاز بوده و می‌خواهید خوابی عمیق داشته باشید، انتخاب مواد غذایی که دارای پتاسیم است، می‌تواند راهکاری مناسب باشد. پسته یکی از موادی است که در ارزش مواد غذایی خود به میزان قابل توجه‌ای پتاسیم دارد. با مصرف پسته درست قبل از خواب می‌توانید علاوه‌بر خوابی عمیق از گرفتگی عضلات خود نیز جلوگیری کنید.

  • منیزیم

اگر یکی از دلایلی که باعث شده تا خواب نامناسبی داشته باشید مربوط به اضطراب است و در طول روز بسیار ناآرام هستید، می‌توانید پسته را که دارای ماده منیزیم است، مصرف کنید. وجود منیزیم با دیگر موادی که در پسته وجود دارد، می‌تواند استرس شما را کاهش داده و کیفیت خواب شما را افزایش دهد.

دقت داشته باشید برای جذب مواد مغذی موجود در پسته مانند منیزیم باید مغز پسته را به صورت خام میل کنید. منیزیم گیرنده‌های پروتئینی موجود در بدن را فعال کرده و سطح GABA بدن را نیز تنظیم می‌کند. این کار باعث کاهش فعالیت‌های سیستم عصبی بدن خواهد شد.

  • تریپتوفان

تریپتوفان ماده‌ای است که که لازمه‌ی شروع خواب را برای تمامی افراد فراهم می‌کند و همچنین مدت و میزان خواب را نیز برای شما افزایش می‌دهد. تریپتوفان ماده‌ای است که بیشتر در گوشت بوقلمون یافت می‌شود اما در مغز پسته نیز هست. البته باید خاطرنشان کرد که میزان تریپتوفان در مغز پسته به نسبت بیشتر از گوشت بوقلمون است. تریپتوفان یک نوع اسید آمینه ضروری برای بدن بوده که تنها از مواد غذایی و یک رژیم غذایی سالم قابل دستیابی است.

  • ویتامین B6

ویتامین‌ها نقش موثری بر خواب دارند. ویتامین b6 مهم‌ترین ویتامینی است که تاثیر بسیار مثبتی روی کیفیت خواب شما خواهد داشت. این ویتامین در بدن به تولید سلول‌های خونی کمک می‌کند و تلاش‌های متابولیک مربوط به بدن را آغاز  کرده که منجر به بهبود کیفیت خواب شما می‌شود.

ترکیب تمامی موادی که در بالا گفته شد باعث می‌شود تا شما خوابی راحت‌تر و در عین حال آرامی داشته باشید و اگر به صورت منظم پسته را به صورت خام و قبل از خواب میل کنید، خواهید دید که خوابی منظم‌تر دارید. یکی از انواع پسته که میتوانید خام آن را مصرف کنید پسته بادامی است.

میزان مصرف پسته در روز

چه اندازه پسته برای خوابی راحت‌تر بخوریم؟

برای درمان بی خوابی، در طول روز مصرف 30 گرم پسته کافی است. 30 گرم پسته (یک چهارم فنجان) را باید به صورت خام و قبل از خوابتان مصرف کنید. نکته بسیار مهمی که شما باید در هنگام مصرف پسته بدانید مقدار مصرف پسته است. اگر میزان پسته مصرفی شما بیشتر شود، میتواند نتیجه عکس داشته باشد. اگر می‌خواهید کیفیت خواب خود را بهبود دهید و استرس و اضطراب قبل خود را با مصرف پسته کاهش دهید باید مقداری ثابتی از پسته میل کنید.

خرید مشتقات پسته

شما میتوانید از سایر محصولات ما که فرآورده ای از پسته هستند مثل خلال پسته | پودر پسته | کره پسته | کوکی پسته | باقلوای پسته و… دیدن کنید. شما میتوانید هم به صورت حضوری و هم اینترنتی سفارشات خود را ثبت کنید

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تاثیر پسته بر کیفیت خواب پرداختیم و متوجه شدیم به دلیل مواد مغذی مثل ملاتونین موجود در آن میتواند خواب خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد . میزانی که شما مجاز به مصرف پسته در روز هستید به اندازه یک مشت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *