مقالات

چگونه تشخیص دهیم پسته در حال خراب شدن است؟

چگونه تشخیص دهیم پسته در حال خراب شدن است؟

پسته یکی از مغذی‌ترین آجیل‌ها می‌باشد که طرفداران زیادی دارد. این محصول از طعم و مزه‌ی عالی برخوردار است و نوع سالم آن ارگانیک و بدون هر گونه آفت می‌باشد. پسته‌های بی‌کیفیت و ناسالم زودتر فاسد می‌شوند. رنگ غیر طبیعی، بوی نامطبوع و طعم بد از نشانه‌های خراب شدن این آجیل‌ها هستند. پسته‌ها در فریزر به مدت زیادی خاصیت خود را حفظ می‌کنند و ماندگاری بالایی دارند. روش نگهداری در سالم ماندن بیشتر پسته مؤثر است. در این مقاله با روش‌های تشخیص پسته‌‌های در حال خراب شدن بیشتر آشنا خواهید شد.

پسته را بیشتر بشناسیم

این محصول طعم و مزه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد و بسیار محبوب است. پسته یکی از گران‌ترین آجیل‌ها می‌باشد که به علت پرورش در شرایط سخت و خاص قیمت بالایی دارد. این آجیل در شب عید به خصوص در نوروز بیشتر استفاده می‌شود. این محصول به صورت متنوع و در انواع معروف پسته اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، پسته بادامی و فندقی تولید می‌شود. انواع دیگر پسته هم وجود دارند که کمتر شاخته شده هستند. شهرهایی مانند رفسنجان و کرمان از تولید کنندگان بزرگ پسته‌ی ایران می‌باشند و محصولات آن‌ها کیفیت بالایی دارند.

پسته در شرایط آب و هوایی مطلوب و با رسیدگی بهتر خوب رشد می‌کند و خاک زیر کشت در رشد آن تأثیر دارد. شهر‌های ذکر شده از شرایط بسیار مناسبی برای پرورش پسته برخوردار هستند و محصول ارگانیک و سالمی تولید می‌کنند. پسته‌های سالم و باکیفیت ویژگی‌های عالی دارند در حالی که نوع بی کیفیت و خراب آن‌ها خاصیت و طعم اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند.

نشانه‌های پسته در حال خراب شدن

پسته‌های در حال خراب شدن دارای یکسری نشانه‌هایی هستند که با آن‌ها شناخته می‌شوند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

رنگ غیر طبیعی پسته

پسته‌های سالم دارای رنگ طبیعی بوده و شفاف می‌باشند. رنگ‌ آن‌ها بر حسب نوع قرمز، زرد و سبز می‌باشد. در صورتی که رنگ پسته از حالت طبیعی به قهوه‌ای یا سیاه تغییر یابد، این آجیل در حال خراب شدن است. برخی افراد سودجو برای پوشش رنگ غیر طبیعی پسته از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. برای تشخیص آن می‌توانید با دستمال مرطوب سفید، پسته را کمی فشار دهید در این حالت در صورت داشتن رنگ شیمیایی پارچه رنگی خواهد شد.

بوی نامطبوع

بوی نامطبوع یکی از نشانه‌های پسته در حال خراب شدن می‌باشد که استفاده‌ی آن برای افراد مختلف خوشایند نیست. این بو بیشتر شبیه لاک شیمیایی می‌باشد و بسیار زننده است. بوی بد پسته نشان از تغذیه‌ی میکروب‌های مضر می‌باشد. این مشکل در پوسته‌‌ی بو داده بیشتر از نوع خام  مشاهده می‌شود؛ چون چربی نوع بوداده در اثر تفت دادن افزایش می‌یابد. پسته‌های کهنه و بو داده که در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند معمولاً چنین بوی نامطلوبی از خود انتشار می‌دهند.

مغز پسته

طعم بد

پسته موقعی که در حال خراب شدن است، طعم بدی به خود می‌گیرد. این آجیل‌ها قابل خوردن نیستند؛ چون با ذائقه‌ی افراد سازگاری ندارند؛ همچنین مصرف پسته‌ی بد طعم انسان را بیمار می‌کند و در روحیه‌‌ی او تأثیر می‌گذارد. خاصیت و مواد مغذی این نوع آجیل‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

نرم بودن پسته

در مواردی پسته‌ها حالت نرمی دارند که اگر آن‌ها را به جای خشک کردن در محلی ذخیره کنید، خراب می‌شوند. نرم بودن پسته به علت قرار گرفتن آن در شرایط مرطوب می‌باشد. نفوذ آب به داخل مغز پسته قدرت فاسد شدن آن را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از خرابی پسته‌ی مرطوب آن را در فر به مدت چند دقیقه خشک کنید یا در هوای آزاد قرار دهید.

وجود حشرات در پسته

گاهی موقع خرید یا حتی در منزل، مشاهده می‌شود که حشرات بین پسته‌ها در حال حرکت هستند. این آجیل‌ها به علت کهنه بودن و طعم و بوی نامطلوب حشرات را به خود جمع می‌کنند؛ بنابراین بهتر است دور ریخته شوند. چون تغذیه‌‌ی حشرات باعث ایجاد بو و طعم نامطلوب در آن‌ها می‌شود. همچنین این پسته‌ها دارای منافذ زیادی هستند و ظاهر نامناسبی دارند.

ویژگی‌های پسته سالم

پسته‌های سالم بسیار باکیفیت هستند و از طعم و مزه‌ی فوق العاده‌ای برخوردار هستند. این آجیل‌ها به صورت فله‌ای و بسته بندی شده به فروش می‌رسند. در ظاهر پسته‌ها بدون هر گونه آفت و زدگی می‌باشند. این نوع آجیل‌ها پرمغز هستند و کیفیت بالایی دارند. پسته‌های سالم بدون سمپاشی‌های مضر تولید می‌شوند و به این علت ارگانیک هستند. دانه‌های این پسته‌ها معمولاً خندان می‌باشند و ظاهر بسیار مناسبی دارند.

پسته‌ها چقدر ماندگاری دارند؟

ماندگاری پسته‌ها به سالم بودن و نحوه‌ی نگهداری آن‌ها بستگی دارد. پسته‌های بدون آفت و تازه ماندگاری بالایی از خود نشان می‌دهند. همچنین پسته‌های خام نسبت به نوع بو داده، مقاومت بالایی در برابر فاسد شدن دارند. پسته‌ها در یخچال و فریزر به مدت بالایی قابل نگهداری می‌باشند. در دمای اتاق پسته‌ها به مدت یک تا دو هفته سالم می‌مانند. پسته‌ی خام ۶ ماه تا یکسال در انبار و پسته‌ی بو داده ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد. در یخچال میزان ماندگاری پسته‌ی خام بیش از ۱ سال و در فریزر دو سال است. مدت زمان نگهداری سالم پسته‌ی بو داده در یخچال ۳ ماه و در فریزر ۱۲ ماه می‌باشد.

شرایط نگهداری پسته

نگهداری پسته جهت سالم ماندن آن اهمیت بالایی دارد. پسته را بهتر است در ظروف شیشه‌ای درب بسته قرار دهید که هوا به داخل آن نفوذ نکند. این آجیل‌ را باید دور از نور خورشید و گرما نگهداری کنید؛ چون این عوامل باعث فاسد شدن آن‌هامی‌شوند. یخچال بهترین محل برای ذخیره‌ی طولانی مدت پسته است.

مغز پسته

سخن پایانی

پسته در انواع متنوعی مانند پسته اکبری و احمد آقایی تولید می‌شود. این محصول در صورت تازه و سالم بودن طعم عالی به خود می‌گیرد. پسته‌های باکیفیت بوی مطبوع و ظاهر مناسبی دارند. گاهی این آجیل‌ها به علت کهنه بودن و شیوه‌ی نگهداری نادرست، خراب می‌شوند. طعم و رنگ غیر طبیعی و آفت دار بودن پسته از نشانه‌های خراب شدن آن هستند. اگر به دنبال خرید پسته تازه به خصوص خرید پسته رفسنجان و انواع متنوع این محصول هستید ما در پستشیال آماده عرضه این محصول هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *