مقالات

مضرات پسته برای سگ

مضرات پسته برای سگ

افرادی که در خانه یا محوطه منزلشان سگ نگهداری کرده یا پرورش می دهند، سؤالات زیادی در رابطه با تغذیه این حیوان دارند. پسته یک آجیل لذیذ و مورد علاقه ما انسان‌هاست. اما باید ببینیم که این آجیل مقوی و پرچرب برای سگ هم مفید است یا خیر؟ در این مقاله با ذکر دلایل علمی یکبار برای همیشه پاسخ این سوال و ابهام را بیان کرده‌ایم. پس اگر تغذیه این حیوان خانگی برایتان اهمیت دارد تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

به چه دلیلی پسته برای سگ مفید یا مضر است؟

مغز پسته به دلیل داشتن مواد معنی و ویتامین‌های زیادی که دارد برای انسان بسیار مفید است. اما این آجیل را نباید به حیوانات خانگی مانند سگ ‌و گربه بدهید. دلایلی که در ادامه آورده شده است، شما را قانع می‌کند که پسته برای سگ مضر است.

۱-پسته یک خوراکی سمی نیست، اما گاهی کپک و نوعی سم به‌نام آفلاتوکسین در آن ایجاد شده که باعث مسمومیت حیوان و حتی انسان می‌شود. این سم بیشتر در پوست پسته وجود دارد و به دلیل اینکه سگ‌ها پسته را با پوست می خورند، احتمال ابتلا به مسمومیت آفلاتوکسین در آن‌ها زیاد است.

۲-چربی موجود در مغز پسته نسبت به نیاز روزانه سگ به چربی بسیار بیشتر است. بنابراین با خوردن پسته، لوزالمعده سگ ملتهب می‌شود. التهاب لوز‌المعده با علائمی مانند درد شکم، بی‌اشتهایی، ناراحتی معده، استفراغ، اسهال، کم‌آبی بدن و بی‌حالی همراه است.

۳-مغز خشک پسته دارای ماده‌ای به‌نام اوروشیول است که مصرف آن در سگ‌ها باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

۴- همان‌طور که گفته شد، پسته چربی بالایی داشته و مصرف آن در سگ‌ها باعث اضافه وزن در آن‌ها می‌شود.

۵-پسته‌های شوری که با نمک بو داده شده‌اند، باعث افزایش فشار خون در سگ‌ها می‌شود. همچنین ممکن است عملکرد کلیه سگ‌ها تحت تاثیر نمک بالای پسته قرار بگیرد. علاوه‌بر این، وجود سدیم در پسته، ممکن است باعث مسمومیت یون سدیم در سگ‌ها نیز شود.

۶-پسته مقدار زیادی فسفر دارد که شاید برای انسان مفید باشد، اما مصرف آن در سگ باعث ایجاد سنگ نشانه می شود.

۷-دلیل دیگری که برای مفید نبودن پسته برای سگ باید عنوان کرد، کپک آسپرژیلوس است که آجیل‌ها و به‌خصوص پسته را درگیر می‌کند. این کپک روی سبزیجات نیز رشد کرده و باعث ابتلا به بیماری‌های متعددی در مصرف‌کنند می‌شود.

۸- ما انسان‌ها توانایی این را داریم که قبل از خوردن پسته، پوست آن را جدا کنیم، اما سگ‌ها قادر به جداسازی پوست سخت آن نیستند و ممکن است با خوردن این پوست دچار خفگی شوند. علاوه بر این، پوست پسته قابل تجزیه در دستگاه گوارش سگ نیست و باعث مشکلاتی همچون انسداد روده می‌شود.

عوارض احتمالی خوردن پسته برای سگ چیست؟

همان‌طور که گفته شد با خوردن پسته به مقدار کم، مشکلی برای سگ شما ایجاد نمی‌شود، اما خوردن زیاد آن با علائمی که در ادامه آورده شده است، همراه می‌شود:

  • اسهال
  • استفراغ
  • لرز
  • پریشان‌حالی
  • کم آب شدن بدن
  • مدفوع چرب
  • بی‌اشتهایی
  • ضعف و رخوت

آیا پسته برای سگ مفید است؟

پسته سرشار از مواد معدنی و مغذی است. شاید بدن سگ‌ها هم به این مواد نیاز داشته باشد، اما بهتر است که ویتامین‌های لازم از سایر مواد غذایی وارد بدن آن‌ها شود. به عنوان مثال، ویتامین ب۶ در پسته برای رشد بهتر و سلامت قلب و مغز اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این پتاسیم موجود در پسته به عملکرد سلول‌های بدن سگ کمک می‌کند. برای هضم بهتر و تنظیم دستگاه گوارش، فیبری که در پسته است، این وظیفه را بر عهده دارد.

باوجود همه این موارد و عوارضی که خوردن پسته برای سگ به همراه‌ دارد، توصیه می‌شود از دادن پسته به حیوان خانگی‌تان خودداری کنید و اگر دغدغه تامین مواد مغذی و ویتامین‌های بدن او را دارید، از مکمل‌های مخصوص حیوانات استفاده کنید.

خواص پسته و ارزش غذایی ان

سخن پایانی

مغز پسته علاوه بر طعم لذیذی که دارد، حاوی مواد معدنی و ویتانین‌های متعددی است. از طرفی تغذیه ما انسان‌ها به دلیل تفاوت‌هایی که در نوع بلع و هضم غذاها با حیوانات داریم، متفاوت از آن‌هاست. از این رو در این مقاله دلایلی بیان شد که خوردن پسته برای سگ بیشتر از آن‌که مفید باشد، مضر است. پس مراقب باشید که برای دلسوزی یا تفریحی به سگتان پسته ندهید. شما می‌توانید پسته تازه و بهداشتی را برای مصرف خودتان از سایت پستشیال تهیه کرده و با خیال راحت از اینکه فاقد کپک و مسمومیت‌های خشکبار است، آن را میل کنید. در صورت وجود سوال یا هر ابهامی نیز می‌توانید با کارشناسان این سایت در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *